Hoe maak je een succesvolle marketingplan in 5 stappen?

Wanneer de meeste mensen denken aan een marketingplan, dan denken ze aan het gebruik van social media om mensen te bereiken. Ook al kan dit een onderdeel zijn van een marketingplan is het toch véél meer dan dat. Een goede marketingplan zorgt ervoor dat je nooit meer hoeft te raden wat je moet doen om je ideale klant te bereiken. Daarnaast zorgt het ervoor dat in plaats van alle kanten opschiet om maar iets te raken je gericht je doel kan raken. Ik ken dan maar ook weinig succesvolle organisaties die geen marketingplan hebben.

Heb jij al een marketingplan? Dan kan deze blog je helpen om het te verfijnen.

Heb jij nog géén marketingplan? Dan gaan we samen aan de bak om er één te maken!

Wat gaan we behandelen?

  1. Wat is het verschil tussen een marketingstrategie en een marketingplan?
  2. Hoe maak je een marketingplan?
  3. Stel realitsche doelen en bewaak ze!

Er klaar voor? Laten we gaan met die banaan!

1. Wat is het verschil tussen een marketingstrategie en een marketingplan?

Vaak worden deze twee verward met elkaar. Soms word een marketingstrategie en een marketingplan als synoniemen van elkaar gebruikt. Dit komt omdat er geen één manier is om beide op te stellen. Een marketingstrategie en een marketingplan moeten beide hulpmiddelen zijn om jouw bedrijf te helpen de marketing- en verkoopdoelen te halen die jij als ondernemer wil bereiken.

Maar wat heb je dan wél nodig als ondernemer?

  1. Een marketingstrategie die je duidelijkheid geeft over wie, wat, waar, wanneer en waarom.
  2. Een marketingplan die aangeeft wat je moet doen om de marketingstrategie uit te voeren;

Dit geeft gelijk ook het grootste verschil weer tussen die twee. Je begint met een marketingstrategie zodat jij precies weet wie de ideale klant is en hoe je deze moet gaan bereiken. Je leert uit het maken van een marketingstrategie ook duidelijk wat een klant nu aanspreekt om bij jou een dienst of product af te nemen in plaats van bij een concurrent. Zorg er dus ook voor dat je hiermee begint. Dan is het invullen van een marketingplan een logisch vervolg.

Wil je meer weten over hoe maken van een marketingstrategie? Lees dan de blog ‘marketingstrategie’.

Het marketingplan zal verder een plan weergeven hoe je de ideale klant die je bij de strategie onderzoekt ook daadwerkelijk kan bereiken. Denk bijvoorbeeld hierbij aan het inzetten van een website, Google,  social media of bijvoorbeeld evenementen zoals beurzen. Waar is de ideale klant te vinden?

Het advies wat ik je kan meegeven is dat je deze samenvoegt. Dus dat je één bijbeltje maakt in één document waar je begint met een marketingstrategie en daarna een marketingplan.

Nu komt de belangrijkste hamvraag.

2. Hoe maak je een marketingplan?

– Wat is je marketingstrategie?

Benoem aan het begin van een marketingplan de belangrijkste bevindingen van een marketingstrategie. Welke doelgroep(en) wil je bereiken, wat maakt je anders dan concurrenten en waarmee kun jij het verschil maken voor de klant?

Wanneer je dit bovenaan zet, dan wordt de rest een invuloefening.

– Welke kanalen passen bij je doelgroep?

Dit kan in het begin veel uitzoekwerk vragen, maar gaat je achteraf enorm helpen. Met kanalen bedoelen we in deze het inzetten van bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Google, Google advertenties, Tiktok. Dit is vooral online, maar je kunt ook offline kanalen hebben. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren of deelnemen aan (netwerk)evenementen, beurzen, workshops en/of het vinden van partnerorganisaties.

Je gaat bijvoorbeeld geen klanten van tussen de 16 en 25 jaar op een seniorenbeurs vinden bijvoorbeeld. Of het aanspreken van a-technische ouderen voor het oplossen van ICT-problemen op Instagram wanneer deze groep Instagram nooit gebruikt.

Dit zijn natuurlijk inkoppertjes, maar je hebt ook ideale klanten waar dit niet meteen duidelijk is. Ik ken bijvoorbeeld een Accountantskantoor die 95% van haar klanten vind via netwerkevenementen en door regelmatig een balletje te slaan op de golfbaan. Anderzijds hebben we ook een klant in die haarden bouwt bij klanten die 50% haar klanten vind via Google, en 50% via netwerk.

Het laatste voorbeeld laat ook zien dat je niet alles op één paard hoeft te wedden. Het is goed om minstens twee kanalen te hebben, maar tegelijkertijd ook maximaal twee kanalen. Je kunt beter extreem goed zijn in het vinden van klanten via twee kanalen, dan het half gebruiken van alle kanalen.

Kortom? Stel jezelf te vraag. Waar is de ideale klant te vinden? Zowel zakelijk als privé?

 

  • Het inzetten van je website:

Welk kanaal je ook gebruikt om klanten aan te trekken, zorg er altijd voor dat je een overtuigende, goedwerkende website hebt. Hoe zonde is het als je een sterk verhaal hebt, iemand een visitekaartje heeft en/of via een advertentie binnenkomt, en dan op de website afhaakt. Het is de bedoeling niet alleen een website te hebben, maar deze ook zo te maken dat het gebruiksvriendelijk is en overtuigend. Let dus op wanneer je een website laat maken dat niet alleen de focus gelegd wordt op het uiterlijk, maar dat het ook zijn doel dient op klanten te overtuigen.

Meer weten over hoe je dit aan kunt pakken? Bekijk dan de blog…..

  • Het maken van een contentstrategie;

Een contentstrategie is een strategie die je maakt om klanten aan te spreken met relevante, overtuigende en inspirerende geschreven teksten, video’s en bijvoorbeeld social media posts. Waarom is dit belangrijk? Omdat het laat zien aan de doelgroep dat je begrijpt wat ze meemaken, dat jij kennis van zaken hebt en dat je een mens bent achter het bedrijf.

Het schrijven van bijvoorbeeld blogartikelen is belangrijk wanneer je graag op Google hoger wil komen en jouw ideale klant voornamelijk via dit kanaal komt. Video’s zijn belangrijk via bijvoorbeeld social media kanalen. Het idee hierachter is dat jouw bedrijf beweegt in plaats van stilstaat. Door het regelmatig te posten van nieuwe artikelen en/of video’s laat je zien dat je de interactie opzoekt met je doelgroep. Als je dan ervoor zorgt dat je precies schrijft/praat over onderwerpen die je ideale klant het meest interesseert. Dan zoeken ze graag de interactie met je op.

Ondernemen is niet meer eenzijdig geworden. Klanten willen niet alleen een oplossing voor hun probleem, maar ook de verbinding opzoeken met een bedrijf.

Hoe maak je dan een contentstrategie? Door eerst onderzoek te doen naar wat je ideale klanten willen weten en wat hun interesseert. Soms zijn dit zakelijke onderwerpen zoals ‘waarom is een accountant belangrijk voor jouw bedrijf’, of ‘hoe kom je hoger in Google’. Maar het kan ook onderwerpen zijn die een meer persoonlijke benadering hebben. In het voorbeeld hierboven over het vinden van klanten op een golfbaan kan het ook interessant zijn video’s te maken die betrekking hebben op dit onderwerp.

Vind je het moeilijk te bepalen welke onderwerpen je wil gaan behandelen? Zorg dan dat je in thema’s gaat werken. Als je nu zou vragen welke onderwerpen interessant zijn spring je waarschijnlijk van de hak op de tak of heb je moeite zo 10 onderwerpen te benoemen. Hoe ik dat weet? Omdat dit bij mij hetzelfde is.

Maar doordat ik in thema’s werk kan ik veel gerichter en sneller nadenken over de onderwerpen die interesseren. Om als voorbeeld te nemen. Ik heb drie hoofdthema’s waar ik over wil bloggen.

  1. Marketing;
  2. Hoger in Google komen;
  3. Website optimalisatie;

Als ik dan denk aan welke onderwerpen interessant zijn voor marketing, dan denk ik gelijk aan ‘customer journey’, ‘hoe overtuig je via een website’, ‘hoe bepaal je de ideale klant?’, ‘welke marketingstrategie is een must voor je bedrijf’ etc etc. Ik heb nu gelijk vier onderwerpen die ik kan onderzoeken of het relevant is voor mijn ideale klant. Gebruik dit dus ook in jouw voordeel. Welke drie thema’s kun je benoemen die mogelijk interessant zijn voor je doelgroep?

Het is dus sterk afhankelijk van wat jouw ideale klant interesseert en beweegt. Wil je een goede en snelle manier weten welke onderwerpen aanspreken? Bekijk dan het artikel ….. over het zoeken naar kernwoorden.

  • Het maken van een content plan;

Wat is dan een content plan? Het zorgen dat je een overzicht hebt van de onderwerpen die je ideale klant aanspreekt, en hier afspraken met jezelf over maakt om dit te gaan doen. Besluit je bijvoorbeeld dat je graag blogartikelen wil schrijven voor je doelgroep? Maak dan een afspraak met jezelf hoe vaak je dit gaat doen, welke onderwerpen interessant zijn en wanneer je dit uit gaat voeren.

Dit hoeft geen superstrakke planning te zijn, maar eerder een richtlijn om aan te houden en een belofte aan jezelf om dit uit te voeren.

3. Stel realistische doelen en bewaak ze

Ik heb voor Warden’s Consultancy samen met mijn compagnon Stefan bepaald dat onze ideale klanten het meeste op Google zoeken naar informatie. Dus wij hebben ervoor gekozen om elke maand 3 á 4 artikelen te schrijven over onderwerpen die interessant zijn voor onze ideale klant. Een simpel rekensommetje laat zien dat je 3 x 12 = 36 blogartikelen minstens per jaar op je website gaat plaatsen. Daarnaast voeren we onze ‘Hoger in Google’ tips zelf uit om zo op steeds meer onderwerpen gevonden te worden. We hoeven alleen maar deze planning aan te houden, en we weten dat dit elk jaar voor steeds meer klanten gaat zorgen.

Het probleem ligt hem vaak niet in het bedenken van een supermanier of strategie om morgen een eindeloze reeks aan klanten te verzamelen.  Het probleem ligt hem eerder in het consistent uitvoeren van je eigen plan. We zeggen niet voor niets ‘de aanhouder wint’ in Nederland.

Nu hoop ik van harte dat je tijdens het lezen van deze blog praktische tips hebt kunnen lezen die je gelijk kunt toepassen op je bedrijf. Het is daarbij mijn doel om je zo goed mogelijk te voorzien van informatie om je te laten slagen met het ondernemerschap.

Mocht je er niet uitkomen, advies willen hebben of graag willen dat onze ‘Hoger in Google’ of ‘Website’ experts je helpen om je bedrijf te laten groeien? Dan stuur ons een e-mail of een whatsapp berichtje en we maken een persoonlijke afspraak om samen met je een plan van aanpak te maken om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen!

 

Heb jij deze artikelen al gelezen?

Heb jij deze artikelen al gelezen?

Menu